Model Edukacji Reggio Emilia

Podstawą podejścia pedagogicznego rozwijanego w metodzie Reggio Emilia jest wyobrażenie dziecka jako zdolnego, silnego, bogatego w różnego rodzaju możliwości i zasoby; dziecka, które chce się rozwijać, jest ciekawe świata i nim zadziwione; dziecka, które od urodzenia pragnie komunikować się z innymi i wyrażać siebie.

W dzieciach widzi się osoby, które od samego początku życia mają potrzebę poznawania i rozumienia swoich doświadczeń, a rolą dorosłych jest je w tym wspierać. W Reggio przywiązuje się ogromną wagę do dostrzegania i doceniania potencjału dzieci, które, jak twierdził twórca tego systemu Loris Malaguzzi, „mają zdolności znacznie wykraczające poza te, o których zwykle nam się mówi (…); potencjał większy, niż zwykle im przypisujemy”.

Z tym wiąże się także przekonanie, że obowiązkiem nauczycieli jest dbać o to, by zdolności tych nie zniszczyć – „Chcemy mieć pewność, że dziecięce pragnienia, zainteresowania i zdolności oraz umiejętność cieszenia się i poszukiwania nie pozostaną pogrzebane i niewykorzystane”, deklarował Malaguzzi.

W praktyce oznacza to niezwykle poważne myślenie o tym, jak organizować edukację przedszkolną w taki sposób, by dzieci mogły ciągle się rozwijać, by podtrzymywać i wzmacniać ich ciekawość i chęć rozumienia świata.

Partnerstwo

Dzieci mają potrzebę poznawania, a rolą dorosłych jest je w tym wspierać

Ogród

700m2 ogrodu – spędzamy mnóstwo czasu na świeżym powietrzu

Angielski

Codzienna nauka języka angielskiego bez wyjaśnień i tłumaczeń metodą Imersji

Posiłki

Prawidłowe odżywianie to inwestycja w przyszłość

Nauka

Metoda aktywizująca wszystkie zmysły dziecka

Doświadczenie

Ponad 10 letnie doświadczenie w pracy z dziećmi

Otoczenie jako „drugi nauczyciel” – kompleksowe myślenie o przedszkolu jako przestrzeni uczenia się

Nauka poprzez projekty

Zastąpienie odgórnych planów serią projektów badawczych, których tematy wypływają z zainteresowań dzieci; wymaga to starannej obserwacji i słuchania dzieci, aby poznać ich pytania i wątpliwości, które chciałyby dogłębniej zbadać.

Zajęcia w małych grupach

Nauczyciele przede wszystkim dbają o to, by dzieci przebywały w odpowiednio stymulującym środowisku, zadają im pytania, które sprowokują lub podtrzymają ich aktywność, obserwują i dokumentują zachowanie dzieci.

Sto Języków Dziecka

Stwarzanie dzieciom warunków do wyrażania na wiele sposobów siebie i tego co poznają, za pomocą „stu języków”, które mają do dyspozycji wszystkie dzieci dopóty, dopóki świat dorosłych większości z nich im nie ukradnie,(jak pisał Malaguzzi), co staje się możliwe między innymi dzięki zorganizowaniu w przedszkolach atelier, czyli swojego rodzaju warsztatu/pracowni, w której dzieci mają dostęp do najróżniejszych materiałów i narzędzi, pozwalających im na eksplorowanie i kreatywne wyrażanie tworzonych przez siebie teorii.

Dokumentacja pedagogiczna

Dokumentacja stanowi podstawę projektu pedagogicznego w Reggio Emilia. Ściany mówią i dokumentują – są wykorzystywane do stałych lub tymczasowych wystaw ilustrujących proces edukacyjny. Dokumentacje zawierają prace dzieci, opinie nauczycieli, opisy i relacje ze zrealizowanych projektów oraz galerię zdjęć. Przedstawiają przebieg realizowanych projektów i stają się inspiracją do codziennej komunikacji, refleksji a także interakcji dzieci z nauczycielami i rodzicami. Tak zorganizowana przestrzeń stwarza warunki do wspólnej dyskusji nad znaczeniami, a czas spędzony przez Dzieci w przedszkolu jest czasem, w którym ich ogromny potencjał ma możliwie najlepsze warunki rozwoju.

Czytaj więcej o Reggio